The other faces of Music Research. A look at the music research training policy of the National...

Registre bibliogràfic

  • Títol: The other faces of Music Research. A look at the music research training policy of the National Music Plan for Living Together PNMC of the Ministry of Culture of Colombia = Los otros rostros de la investigación musical. Una mirada a la política de formación en investigación musical del Plan Nacional de Música para la Convivencia PNMC del Ministerio de Cultura de Colombia
  • Autor: Puerta Gordillo, Natalia Juliana
  • Publicació original: 2017
  • Descripció física: PDF
  • Notes generals:
    • Colombia
    • Abstract:
      Literature on the training of music researchers is ample and copious, abundant in reference material and examples from different times and places. The present work tackles the analysis of an original and idiosyncratic project, in which a Ministry of Culture proposes a training program for researchers in music. Inviting agents and institutions from different backgrounds and territories, the Colombian Ministry of Culture through the ‘Pilot Project of Researchers’ Training in Music’ (PPFIM) led to a broad debate on research to strengthen traditional music practices.

      Through the critical-descriptive analysis of the documentation derived from the process, this study allows one to appreciate the genesis of this policy, as well as the different positions of the actors, the epistemological and political struggle behind the recognition of multiculturality, the forms of rationality involved in the research-training relationship, and the need for greater coherence in methodological, pedagogical and operational matters, which guarantee the formulation of a research policy that is in keeping with the wealth of local social knowledge, as a field of alternatives for open and plural societies more integrated, respectful of difference, and proud of their diversity.

      Resumen:
      La literatura sobre formación de investigadores en música es amplia y copiosa, abundante en material de referencia y ejemplos de diferentes épocas y lugares. El presente trabajo aborda el análisis de un proyecto original e idiosincrásico, en el que un Ministerio de Cultura propone un programa de formación para investigadores en música. Invitando a agentes e instituciones de diferentes procedencias y territorios, el Ministerio de Cultura de Colombia a través del Proyecto Piloto de Formación de Investigadores en Música (PPFIM) ha abierto un amplio debate sobre la formación en investigación como dispositivo para el fortalecimiento de las prácticas musicales tradicionales en el país.

      A través del análisis crítico-descriptivo de la documentación derivada del proceso del PPFIM, este estudio permite apreciar la génesis de esta política, así como diferentes posiciones de los actores involucrados, la lucha epistemológica y política detrás del reconocimiento de la multiculturalidad, las formas de racionalidad existentes en la relación investigación-formación y la necesidad de una mayor coherencia metodológica, pedagógica y operativa, que garantice la formulación de una política de investigación acorde con la riqueza del saber social local, como campo de alternativas para sociedades plurales más abiertas e integradas, respetuosas de la diferencia y orgullosas de su diversidad.
  • Notes de reproducció original: Digitalización realizada por la Biblioteca Virtual del Banco de la República (Colombia)
  • Notes:
    • Resum: Educación musical; Formación; Investigación en Artes; Investigación musical; Ministerio de Cultura; Plan Nacional de Música para la Convivencia; Política pública
    • © Derechos reservados del autor
    • Colfuturo
  • Forma/gènere: Tesi
  • Idioma: inglés
  • Institució origen: Biblioteca Virtual del Banco de la República
  • Encapçalament de matèria:

Web semàntica